Hoe vermijd je fouten bij de aankoop van je loopschoen?

Het spreekt voor zich dat het fout is om de verkeerde schoen te kopen, maar hoe vermijd je zo’n miskoop? 

Een loopschoen is geen sneaker, waarvan je weet dat een bepaalde maat je gegarandeerd past. Loopschoenen koop je het best in een iets grotere maat dan die van je normale schoen. Te kleine loopschoenen veroorzaken blaren en zwarte teennagels. Zelfs de nieuwe variant van een model dat je al jaren draagt, verandert soms. Dat bevestigt Glynis Barton van loopspeciaalzaak Runners’ Lab:“Omdat merken regelmatig hun (weef-)technieken of technische kenmerken zoals demping, zool, tussenmateriaal en dergelijke vernieuwen, blijft dat ene model niet per se voor eeuwig perfect voor jou.” 

Ook je voetvorm en looppatroon zijn belangrijke factoren bij de keuze van je schoenen. Heb je een brede voet, een holle voetboog of neig je naar overpronatie? Zulke zaken negeer je maar beter niet. Bij Runners’ Lab kijken ze niet alleen naar je voetprofiel, maar ook naar je algemene loop- en afrolpatroon, je loopdoelen en het ondergrondtype waarop je het vaakst traint. Glynis: “We houden ook rekening met je lichaamsgewicht en loopervaring. Een starter heeft niet dezelfde getrainde spieren en pezen als een ervaren loper.” Zo’n footscan-loopanalyse duurt minder dan een halfuur en bespaart je een hoop zorgen. 

Glynis heeft nog een belangrijk aandachtspunt: “Focus niet te hard op de look of kleur van de schoen. Kijk liever naar het merk, model, de mate van ondersteuning en wat de schoen voor jou kan betekenen. Een schoen moet vooral comfortabel en functioneel zijn.” Niemand sluit uit dat die stijlvolle loopschoen jouw voet uitstekend past, maar soms moet je die modetrends eens aan je laten voorbijgaan om de kans op blessures te verkleinen.

Bron: running.be