Nieuws

Tropische training

Gelet op de tropische hitte die voorspeld wordt op vrijdag 2 augustus zal de training uitzonderlijk doorgaan in Buggenhoutbos.

Afspraak 2 augustus om 20u aan de fietsenstalling op de nieuwe parking aan het bos!
Om 19u30 zullen er in ieder geval nog een aantal mensen aan de parking van het sportcomplex in Merchtem staan, wie wil kan dan alsnog met de wagen meerijden naar het Buggenhoutbos.

We geven jullie nog enkele andere tips mee om de training door te komen:

1. Luister altijd naar je lichaam, lopen in warm weer kan voor iedere loper anders uitpakken afhankelijk van: loop je veel of weinig, bouw van het lichaam, wel of geen luchtweg klachten, hartklachten etc.; Het aangewezen om het bij de eerste hitte wat rustiger aan te doen. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen. Na een aantal trainingen zullen je huidporiën al makkelijker opengaan.

2. Drinken: drink op tijd, als je dorst hebt dan ben je te laat en kan het niet goed en op tijd worden aangevuld. Drink voor, tijdens en na het lopen. Na elk kwartier van je training drink je best ongeveer 200 ml. Na afloop mag je ook voor voldoende hydratatie (zoals water of sportdrank) kiezen om je vochtpeil aan te vullen. Drink ook weer niet te veel, niet meer dan 1 liter in het uur, het lichaam kan het dan niet meer verwerken. Wees zuinig met koffie, thee en alcohol bij warm weer. Kramp, met name in de kuitspieren, is een gevolg van vochtverlies ;

3. Draag lichte en luchtige  kleding , dus geen zwarte (donkere) kleding, dit absorbeert de warmte. Vocht (zweet) moet goed kunnen verdampen; Draag een pet of zonneklep en smeer de huid goed in met zonecrème, een zonnebril is handig tegen lichtweerkaatsing;

4. Na het hardlopen zo snel mogelijk “verse” droge  kleding aantrekken en neem een koele douche;

5. Als er met een hartslagmeter gelopen wordt moet je er rekening mee houden dat in erg warm weer de hartslag 5- 15 slagen hoger kan liggen dan normaal;

6. Las als het nodig is een paar keer een pauze in en/of kort je training wat in. Als het echt te warm is en/of de ozonconcentratie is te hoog, loop dan niet, het kan een negatief effect met zich mee brengen. Een paar dagen niet lopen: daar gaat de conditie niet direct van achteruit; Herneem daarna je trainingen wél weer opnieuw: een hele zomer zonder sport, dat is wel nefast voor je conditie!